Partner serwisu
Prawo i polityka

Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Iran Air chce latać do UE. „Bezdowodowe sankcje”
fot. Martin Schmid, CC BY-ND 2.0, Flickr
Iran Air nie może operować w unijnej przestrzeni powietrznej. Irański flagowiec zamierza – na drodze prawnej poprzez odwołanie się do instytucji poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej – uzyskać zwolnienie sankcyjne.

W październiku 2024 roku Unia Europejska nałożyła nowe sankcje na Teheran, oskarżając Iran o dostarczanie Rosji rakiet na potrzeby wojny w Ukrainie. Nowy pakiet sankcji objął umieszczenie na czarnej liście przewoźników lotniczych, którzy mają zakaz wykonywania operacji lotniczych w unijnej przestępni powietrznej, m.in. Iran Air, Mahan Air i Saha Air. Flagowe linie lotnicze były jedynym przewoźnikiem Iranu, który obsługiwał regularne rejsy do kilku europejskich destynacji, w tym Hamburga, Londynu, Paryża czy Rzymu.

Jak podaje Irańska Agencja Prasowa (ILNA), Iran Air zamierza uzyskać prawo realizacji lotów do unijnych portów lotniczych, a kluczem do czynnego operowania mają być odwołania od sankcji złożone do instytucji (regulatorów rynku lotniczego) poszczególnych państw członkowskich. – Nałożenie sankcji na Iran Air odbyło się bez dowodów. Sankcje zostały nałożone w ramach współpracy z Rosją, ale twierdzenie, że linie lotnicze odegrały rolę w transferze broni do Rosji, jest całkowicie fałszywe. Dlatego Iran Air podejmuje kroki prawne w tej sprawie – powiedział zastępca dyrektora generalnego Irańskiej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (CAO.IRI), Seyed Hamidreza Sanei, cytowany przez państwową agencję informacyjną Iranu.

Uzyskanie indywidulanych zwolnień sankcyjnych nie stanie się szybko, albowiem – jak stwierdził Sanei – „proces proces i procedura sądowa w Europie są bardzo czasochłonne”. Sąd Unii Europejskiej oddalił wniosek przewoźnika o zastosowanie środka tymczasowego w postaci zawieszenia sankcji do czasu rozpatrzenia apelacji. Oprócz zakazu lotów, Iran Air nie są uprawnione do kontaktów z podmiotami unijnymi, które sprzedają m.in. towary i usługi, w tym lotnicze podzespoły. Mimo sankcji narodowe linie lotnicze pozyskały dwa używane airbusy A330-200 w ramach umowy barterowej dotyczącej dostaw ropy naftowej do Chin. Transakcja wywołała znaczne kontrowersje w Iranie ze względu zawyżoną wartość zapłaconą za prawie 15-letnie odrzutowce.

Sankcje międzynarodowe, zwłaszcza amerykańskie, poważnie ograniczyły zdolność irańskich podmiotów lotniczych do pozyskiwania nowych samolotów i niezbędnych części zamiennych. Umowa nuklearna z 2015 roku zagwarantowała Teheranowi krótkotrwałą okazję do negocjacji umów z producentami z Francji i Stanów Zjednoczonych Ameryki, w tym zamówienia przez Iran Air m.in. 100 samolotów od Boeinga. Objęcie Białego Domu przez Donalda Trumpa oznaczało jednak anulację porozumienia z Wiednia, które nastąpiło w 2018 roku. Iran musi radzić sobie teraz ze starzejącą się i kurczącą się flotą samolotów cywilnych – szacunki wskazują, że ponad połowa maszyn pasażerskich jest uziemiona z powodu braku części zamiennych, szczególnie jednostek napędowych, a była Persja to lotniczy skansen.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Belavia bez sankcji USA

Prawo i polityka

Belavia bez sankcji USA

Mateusz Kieruzal 16 września 2025

Cyberatak sparaliżował Aerofłot

Biznes i przemysł

Cyberatak sparaliżował Aerofłot

Mateusz Kieruzal 29 lipca 2025

Zobacz również:

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Prawo i polityka

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Mateusz Kieruzal 16 października 2024

Pozostałe z wątku:

Belavia bez sankcji USA

Prawo i polityka

Belavia bez sankcji USA

Mateusz Kieruzal 16 września 2025

Cyberatak sparaliżował Aerofłot

Biznes i przemysł

Cyberatak sparaliżował Aerofłot

Mateusz Kieruzal 29 lipca 2025

Zobacz również:

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Prawo i polityka

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Mateusz Kieruzal 16 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij